Saya terpanggil untuk menulis lagi bila memikirkan tentang isu kos hidup yang semakin meningkat, dan bagaimana manusia mencari kehidupan sehari-hari. Setiap hari saya memandu ke tempat kerja, saya pasti akan melalui satu kawasan tong sampah besar di mana orang kampung melonggokkan sampah di situ. Baunya busuk, terlebih muatan, bila hujan ianya berlumut...hijau dan menggelikan suasana di sekitarnya, Bila saya singgah untuk membuang sampah, sempat lah 5-6 ekor lalat masuk ke dalam kereta saya, dan harumannya kekal di dalam kereta dalam 5 minit sebelum ianya hilang bila saya turunkan semua cermin kereta. Terkadang ada lalat yang nakal dan berselindung, terpaksa turun naikkan cermin kereta sehingga 3 atau 4 kali baru lalat tu keluar... seronok agaknya naik kereta bersama kami!

Kebiasaannya saya akan melihat 2 orang wanita yang menjadi pengunjung tetap tong sampah tersebut, Bila saya mencampakkan sampah ke dalam tong sampah mereka buat2 tak nampak saya, mungkin malu agaknya. Saya pernah bertanya dengan salah seorang wanita tersebut. Beliau duduk tidak jauh dari kawasan tong sampah tersebut, hari-hari bawa kereta sorong untuk mengutip barang-barang terpakai yang boleh dijual. Saya tanya sedikit latar belakang beliau ... anak 4 orang, suami tukang kebun di sebuah sekolah di Kota Bharu. tidak ada kemahiran lain, anak perlu diberi makan dan persekolahan perlu belanja. Saya tanyakan kenapa tidak menjual goreng pisang... dengan niat nak membantu memberi idea dan sedikit bantuan kiranya sudi, dia menjawab, " jual goreng pisang, kena buat hari-hari, ada permintaan dari pelanggan, sedangkan cari barang terpakai ni, ikut suka kita, tak de sapa nak marah kalau kita tak "kerja". Saya terkedu dengan jawapan tersebut.

Bagusnya bila dua wanita ini berada di situ, mereka memberikan hubungan simbiosis, sampah2 yang tak termasuk di tong, di bakar, nampak bersih bila selesai sampah di angkat. Itulah kehidupan... apa yang kita nampak susah, pada segolongan orang lain itu BAHAGIA.

Bagaimana anda menilai kehidupan anda? BAHAGIA itu pilihan... you choose what your life means. Bila bermasalah dan anda melihatnya sebagai masalah, maka masalahlah yang datang, namun bila ianya dipandang sebagai satu PELUANG... you will find opportunity there.

Apa kaitannya dengan entri yang lepas? Ramai yang menggunakan telefon sebagai alat komunikasi, saya pun fikir seperti itu juga. Tapi itu dulu, sebenarnya betapa ramai manusia yang menggunakan telefon sebagai sumber pendapatan mereka, duit masuk setiap saat. Bukan saya tak tahu kisah ini, tapi saya rasa amat selesa dengan gaji yang saya dapat setiap hujung bulan, tanpa memeikirkan perlu mencari lebih.

Suatu hari bila berbincang tentang pencen, baru saya "SEDAR" gaji saya akan berkurnagan bila ianya bertukar status sebagai "PENCEN" pun bukan saya tak tahu perkara ni, tapi kenapa saya tak bermula dari awal lagi mencari sumber rezeki yang lain, sedangkan saya ada anak2 yang perlukan wang untuk pengajian mereka!! Hari itu benar2 mengubah pendirian saya, saya mencari segala macam peluang untuk mencari rezeki Allah yang melimpah ruah ini.

Dan market yang paling tinggi buat masa kini adalah telefon!!! TELEFON... ya telefon yang kita pegang tu!... Sekarang saya tak guna telefon sebagai keperluan semata-mata, saya nampak apa peluang dari telefon itu sebagai peluang pendapatan!!

Jangan lupa ikuti entri yang akan datang, mari kita analisa penggunaan telefon kita ... antara kebiasaan, menjadi beban atau menjadi sumber rezeki. Alangkah baiknya kalau wanita yang 2 orang ni boleh nampak apa yang saya nampak... saya nampak mereka masih mampu guna handphone walaupun handphone murah sebab itu satu kemestian zaman ini!!! Dan mereka boleh menggunakan handphone mereka lebih baik dari saya yang terikat dengan pekerjaan hakiki di pejabat!


Post a Comment

 
Top