Seperti yang saya janjikan, hari ni nak cerita fasal handphone sebagai sumber rezeki. Bukan sekali, bukan dua kali, bukan tiga kali malah berkali-kali orang memberitahu hp boleh digunakan sebagai sumber pendapatan. Namun bagi saya sebagai seorang yang bekerja tetap, selesa dgn gaji yang saya perolehi, saya tak dapat nak ikut program atau pelan yang ditawarkan kerana ianya mengganggu tugas2 seharian. Cukuplah ada group wassap and mesej pun dah tak terlayan nak jawap, inikan pula nak berbiz menggunakan hp pulak. Takut2 amanah dan tanggungjawab kerja terabai, pi buat part time... di mana halalnya rezeki itu nanti.

Sehinggalah saya diperkenalkan oleh seorang sahabat tentang satu program yang boleh dibuat secara santai, sambil2 berborak dgn keluarga dan kawan-kawan, tidak ada limit masa macam MLM yang mahukan certain amount of sale every month, dan yang paling best sekali, tak perlu menjual tiap2 bulan tetapi pendapatan berterusan dan in sha Allah akan sentiasa bertambah. Inilah yang dinamakan pasif income, dan inilah program yang saya cari-cari. yang bestnya, ianya boleh diwariskan. Saya telah mendaftarkan anak-anak saya yang berumur 12 tahun ke atas seorang satu akaun, yang akan saya isikan downline mereka ikut my own slow and steady pace ;)

Siapa yang buat promosi betul2, memang boleh goyang kaki duduk umah tapi duit terus mengalir masuk hasil dari top up pengguna-pengguna handphone ini. Kita top up, kita dapat cash back... mana ada telco yang buat cenggini, saya dah guna hp dari 1996... hampir 20 tahun satu sen pun tak pernah dapat, tapi tidak dengan yang ini... puas hati, biarpun sedikit sbb saya ni promo "main2" masa terluang je, setiap bulan ada saja habuan untuk saya terus ke dalam akaun maybank saya 3 kali sebulan...alhamdulillah.

Ah... banyak lak saya membebel, semoga apa yang saya kongsikan harini, dapat membantu mereka yang benar2 memerlukan pendapatan sampingan, berterusan dan menambah duit pencen, in sha Allah. Kita kena ingat, zaman sekarang ni, berjimat kut mana pun tak kan menjadikan kita kaya raya sebab kos hidup semakin tinggi, maka salah satu penyelesaiannya adalah mencari pendapatan sampingan, tak kisahlah apa biz sekalipun tapi kena cari juga untuk survival kita. Rezeki Allah ini melimpah ruah, nak atau tidak terletak ditangan kita, pilihan adalah hak kita, maka pilihlah untuk hidup susah atau senang. Usaha kena ada...yang penting halal.

JOMMMMMM.....

Mari kita semak status kita: credit to En Mazelan Abas

1) Adakah anda pengguna telefon bimbit?
Mungkin anda jawab YA.

2) Apakah line yang anda gunakan?
Mungkin anda menjawab Jenama x, salah satu daripada mana-mana syarikat telekomunikasi di negara kita.

3) Apakah yang anda perolehi dengan menggunakan simkad Jenama X tersebut?
Mungkin anda menjawab, seperti biasa, saya boleh call in, call out, buat sms, surf internet, boleh whatsapp,viber dan macam2 lagi lah.

4) Berapa anggaran kos yang anda bayar setiap bulan untuk menggunakan handphone tersebut?
Mungkin anda jawab, lebih kurang RM50-RM150 setiap bulan.
Mungkin juga anda jawab lebih kurang RM100-RM300 setiap bulan.

5) Berapa lama anda sudah menggunakan handphone ini?
Mungkin anda jawab 5 tahun, 10 tahun, mungkin 15 tahun.

6) Berapakah caj panggilan seminit dengan line Jenama X ini?
Mungkin anda jawab, kadang2 15 sen, kadang2 20 sen. Kalau kepada 10 kenalan rapat dalam 12 sen kut.

7) Berapakah purata caj semininit bagi penggunaan telefon anda dalam sebulan?
Mungkin anda jawab, tak berapa pasti.

8) Percayakah anda jika saya katakan purata caj seminit telefon anda adalah 36 sen seminit?
Mungkin anda jawab, Iya ke, tak pasti pula.

9) Adakah anda sedar, jika kos penggunaan telefon bimbit anda boleh dijimatkan sebanyak RM50 sahaja dalam sebulan, sekiranya anda telah menggunakan telefon selama 15 tahun, maknanya anda telah membazirkan sebanyak RM9,000.00 duit simpanan anda. Jika anda boleh berjimat sehingga RM100, maknanya anda telah membazirkan duit sebanyak RM18,000 duit simpanan anda selama anda menggunakan handphone. Itu adalah duit yang terbazir.

10) Tahukah anda, bahawa di negara kita ini, ada satu simkad yang amat jimat, tiada langsung kos tersembunyi dan amat transparent?
Mungkin anda jawab, ada ke?

Disini saya ingin berkongsi dengan anda satu simkad yg dipanggil Simkad ToneEXcel, yg menggunakan perkhidmatan talian dari TuneTalk/Celcom.

Caj Panggilan seminit adalah 28 sen kesemua rangkaian, tidak akan BERTAMBAH walau apa keadaan sekali pun, cuma ia boleh berkurang sahaja.

Dengan caj 28 sen seminit, ia menjimatkan sehingga 22% kos bulanan telefon bimbit anda berbanding daripada purata 36 sen seminit.

Jika anda topup RM30 anda akan dapat extra RM10, menjadi RM40
maknanya anda telah jimat 7 sen, kerana caj panggilan anda adalah 21 sen seminit. Jimat 42%.

Jika anda topup RM50 anda akan dapat extra RM20, menjadi RM70
maknanya anda telah jimat 8 sen, kerana cas panggilan anda adalah 20 sen seminit. Jimat 44%

Tahukah anda, bahawa setiap kali anda tambah kredit/ topup. Setiap kali anda topup telefon bimbit anda, 7% akan dipulangkan semula kepada anda dalam bentuk cash. Ia dipanggil CashBack.
Termaktub dalam sejarah, ToneExcel satu-satunya syarikat di dunia yang memulangkan semula dalam bentuk cash ke dalam akaun bank anda.

Cukuplah untuk harini, sapa yang nak sangat tahu lebih lanjut silalah isikan nama dan email anda di ruang kanan atas blog ini.


saya akan sambung lagi di entri akan datang...

Post a Comment

 
Top