Mataku dah mula layu setelah hampir satu jam membaca thesis seorang pelajar PHD tentang inclusive education di Malaysia. Maka aku switch on internet untuk berkongsi pengalaman tentang apa yang aku rasakan dan aku perolehi dalam sehari dua ini. Teringat aku dalam mukasurat terawal ebook Dr OT(Thesis proposal) yang mencadangkan agar sebelum memulakan proposal, kita kenalah membaca paling kurang 20-30artikel dari established jurnal berkaitan tajuk yang kita berminat tu, then baca beberapa artikel tempatan untuk mendapatkan konteks kajian di Malaysia dan beberapa thesis yang mempunyai tajuk yang lebih kurang sama. Teliti research gap, theory, methodology, sampling frame yang digunakan supaya sesuai dengan "citarasa" kita. (intipati dari ebook DROT).... baguih anak murid Dr OT, maka sebab itulah aku membaca thesis ini. Bnayak info yang aku dapat terutamanya dari segi konteks kajian di Malaysia.

Sambil2 membaca thesis tersebut di Mendely, aku pastekan some notes di mukasurat2 tertentu sebagai rujukan pada masa akan datang (mestilah guna komputer bukan guna kertas ye kengkawan....tu lah cuba download Mendely and you will understand what I said). Pas tu bila timbul idea untuk ditulis di zero draft, aku terus tuliskan (buat font kaler putih supaya aku tak baiki kesalahan ejaan!) insert juga reference straight away (Mendeley), kalau ianya adalah dari reference dalam artikel tersebut maka aku akan tuliskan "snow ball dari paper ABCD 2010 for example.

Idea ni aku combinekan theory cite and write while you read dan don't make it right but make it written Dr OT. And tips setiap hari menulis zero draft selama 20 minit tanpa editing (tu yang guna font putih tu...you can always come back and edit later...sebab tulah namanyer zero draft, bukan first draft!). Aku juga gunakan ilmu dari kursus fundamental for thesis writing Word 2010 di Monash beberapa bulan yang lepas how to help you type faster...contohnya aku selalu gunakan perkataan pre-service teacher, kalau tulis satu persatu kan ke buang masa tu, dah lah banyak kali. Jadi to help us, kena guna short form ....bila taip "pst" otomatik replaced by "pre-service teachers". Camaner nak buek tu jang...ha korang bukak word document, pi kat file (top left), select option (bottom), then proofing, then click auto correct. isikan kotak "replace" dgn short form yang kita nak dan  "with" dgn the true spelling. Finally klik button add and ok.  pas tu boleh le try taip kat word ....macam magic kan! Selamat mencuba !

Cuma sekarang ni aku masih terkial2 nak tulis problem statement dan gap yang aku rasakan lebih kurang sama jer. nak kena baca lagi ebook Dr OT ni, camane nak tulis problem statement and gap..aku faham, tapi bila tang nak tulis ni jadi cam konpius jer...jumpa lagi di lain entry ...nak buat rujukan semula ni!

Post a Comment

 
Top